WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Inzet vertrouwenspersoon

Psychosociale arbeidsbelasting

In de Arbowet staat dat de werkgever beleid moet voeren om te hoge psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen en waar dat niet mogelijk is te beperken. Ook is bepaald dat elke werkgever, groot én klein, hier aandacht aan moet schenken. Een vertrouwenspersoon is een veilige gesprekspartner in dit soort situaties.

PSA bestaat volgens die wet uit de onderwerpen:

  • werkdruk
  • agressie en geweld
  • pesten
  • seksuele intimidatie
  • discriminatie

Agressie en geweld, pesten, seksuele intimidatie en discriminatie bij elkaar noemen we ongewenst gedrag.

Om PSA-beleid uit te voeren moeten werkgevers:

  • de risico’s beoordelen in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
  • op basis van die risico’s maatregelen opnemen in het plan van aanpak
  • de betrokken werknemers voorlichting en onderricht geven over die risico’s

Wettelijke eisen

Er bestaan geen directe wettelijke eisen voor regels en procedures over ongewenst gedrag. Een bedrijf is wel verplicht een goed beleid op te stellen en een logisch onderdeel van dergelijk beleid is dat het helder en begrijpelijk wordt verwoord. De werkgever moet er verder voor zorgen dat werknemers die risico lopen op het gebied van ongewenst gedrag hierover voorlichting en onderrichting ontvangen. Die voorlichting moet zowel over de risico’s gaan als over de maatregelen die deze risico’s moeten voorkomen of beperken. Goed omschreven regels en procedures kunnen belangrijke dragers zijn van dergelijke voorlichting. Werknemers horen naar vermogen zorg te dragen voor hun eigen veiligheid en gezondheid en die van anderen. In regels en procedures kan de werkgever nader formuleren wat hij hiermee bedoelt.

Vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon draagt zorg voor de opvang van medewerkers die te maken hebben of hebben gehad met ongewenste omgangsvormen. De gesprekken zijn persoonlijk en vertrouwelijk. Als de medewerker dit wil, kan de vertrouwenspersoon problemen op het vlak van ongewenst gedrag aankaarten bij de aangewezen personen binnen de organisatie.

De hulpverlening bestaat uit:

  • eerste emotionele opvang en hulp
  • desgewenst advies geven over mogelijkheden om problemen aan te pakken
  • desgewenst ondersteuning bieden bij het realiseren van de gewenste oplossing
  • indien gewenst contact opnemen met de aangewezen personen binnen de organisatie

 

Een afspraak voor de vertrouwenspersoon kan telefonisch of via de mail gemaakt worden: