WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Draagkracht-Draaglast analyse

Het model van de draagkracht-draaglast analyse maakt inzichtelijk waarom een situatie te veel kan zijn voor iemand. Wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht ontstaan problemen. De weegschaal slaat door naar één kant.

Mensen zijn in principe veerkrachtig. Het is daarom niet erg om een tijdje wat meer op je bord te hebben. Misschien moet je tijdelijk een groter beroep doen op jezelf of op je omgeving, maar meestal kom je vanzelf weer in balans. Maar hoe ziet die weging er nu precies uit en wat gebeurt er als de balans gedurende langere tijd doorslaat naar de verkeerde kant?

Draaglast

In de psychologie noemen we de dingen die je voor je kiezen krijgt de draaglast. Dat kan van alles zijn; de lijst is eindeloos. Voorbeelden van dingen die de draaglast vergroten zijn:

  • Werkbelasting (werkdruk, conflict met leidinggevende, reorganisatie: onrust , geen uitdaging meer)
  • Privébelasting (mantelzorg, relatieproblemen, verhuizing)
  • Persoonlijke eigenschappen (veeleisend, perfectionistisch, geen nee durven zeggen)
  • Ingrijpende gebeurtenissen (auto-ongeluk, overlijden van een naaste)

Los van elkaar zorgen deze voorbeelden meestal niet voor al te veel problemen. Je kunt er best tegen om een tijdje slechter slapen en op termijn vind je meestal je draai in je nieuwe woning. Het gaat pas mis als ze zich opstapelen. Werkproblemen, een relatiebreuk en dan ook nog eens geen nee durven zeggen? Dan is de draaglast al fors en zul je er flink wat tegenover moeten zetten.

Draagkracht

De draagkracht bestaat uit dingen die ervoor zorgen dat je sterker bent. Ook hier kan van alles onder vallen. Deze voorbeelden vergroten meestal iemands draagkracht:

  • Werk, voldoening, energie (leuke collega’s, ervaring met werkzaamheden, afwisselend werk)
  • Lichamelijke conditie (hardlopen, fietsen naar werk, tennissen)
  • Ontspanning (boek lezen, sauna, mediteren)
  • Sociale steun, contacten, relatie (partner, hechte familie, vast kaartavond)

Ook deze dingen hebben een “stapeleffect”: hoe meer je ervan hebt, hoe beter je ertegen bestand bent als je draaglast een tijdje wat hoger is. Er ligt dan immers al meer aan de draagkracht-kant van de balans, oftewel je hebt meer reserves.

Balans

Is de draagkracht groter dan de draaglast? Dan is er niet veel aan de hand. Je voelt je doorgaans prettig, kan goed met tegenslagen omgaan en hebt ruimte voor andere mensen.

Is de draaglast groter dan de draagkracht? Voor korte tijd is dat ook niet zo erg. Pas als je langdurig meer moet dragen dan je aankunt, kom je in de problemen. In deze periodes voel je je meestal niet zo goed, is een kleine tegenslag al te veel en heb je weinig ruimte voor andere mensen. Let op: de balans kan omslaan doordat er vervelende gebeurtenissen bij komen, maar ook doordat er positieve dingen in je leven wegvallen. Je krijgt bijvoorbeeld niet zozeer meer te dragen, maar je netwerk is kleiner geworden en daardoor heb je minder om op terug te vallen.

Is de draaglast gelijk aan de draagkracht? Dat is prima. Dit kan een goed moment zijn om wat reserves op te bouwen, bijvoorbeeld door meer tijd te maken om te genieten van de dingen die goed gaan.

Gevolgen

Als je draaglast gedurende lange tijd hoger is dan je draagkracht, zorgt dat voor stress. Langdurige stress beïnvloedt je lichaam, emoties, motivatie en gedachten. Je gaat anders reageren op de mensen om je heen en op gebeurtenissen die je overkomen.

Als je hebt geconstateerd dat dit aan de hand is, is het belangrijk om in actie te komen zodat je draaglast lager wordt of je draagkracht hoger. En het liefst allebei. Meestal kan je zelf meer doen dan je denkt. Je kunt dit op een rijtje zetten met een naaste, maar ook een bedrijfsmaatschappelijk werk of een coach kan je hiermee helpen. Stel concrete en haalbare doelen. Besteed in deze periodes ook extra veel tijd aan zelfzorg: goed eten, drinken, slapen, sporten, knuffelen, praten enzovoort.

Lees meer

Arboregels niet nageleefd. Een derde voldoet maar aan de wet.

Een meerderheid van de Nederlandse bedrijven voldoet niet aan belangrijke regels uit de Arbowet. Dat schrijft de Inspectie SZW in een rapport, na bezoeken aan 1300 ondernemingen.

Onderzoekers gingen na of bedrijven een eigen preventiemedewerker, bedrijfshulpverlener, contract met een arbodienst en een inventarisatie van risico’s op de werkvloer hebben. Slechts een derde van de ondernemingen voldeed vorig jaar aan al deze vier arboregels.

Van de vier regels, wordt het hebben van een contract met een arbodienst het vaakst nageleefd. Vier op de vijf bedrijven hebben zo’n overeenkomst. Meer dan de helft van de bedrijven heeft ook een preventiemedewerker, die naast zijn of haar werk helpt bij het voorkomen van ziekteverzuim of ongelukken. Daarentegen heeft iets minder dan de helft van de bedrijven een risico-inventarisatie opgesteld. Ook is maar bij een derde van de bedrijven een bedrijfshulpverlener aangesteld.

Lees meer

10 tips om beter te slapen

Een goede nachtrust maakt je niet alleen effectiever in je dagelijks leven maar verbetert ook je gezondheid op de lange termijn. Toch slapen we te weinig: slechts een derde van de volwassenen haalt de aanbevolen 8 uur slaap per nacht. Onze collega Jany Lodewijk heeft als aandachtsgebied “slaapproblemen”. Wij geven 10 tips uit het boek ‘Slaap’ door Matthew Walker om fris en uitgeslapen wakker te worden.

Tip 1: Weet waarom je slaapt

Tip 2:  Denk in cycli

Tip 3: Vermijd fel licht voor het slapengaan

Bron: Walker, M. (2017). Slaap: Nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen.

Lees meer

Burn Out? Dat is niet alleen de schuld van de werkgever.

Burn-outs worden niet alleen veroorzaakt door een te hoge werkdruk of door veeleisende werkgevers, zo waarschuwen experts. Ook werknemers hebben een rol: zij moeten zelf hun privéleven aanpassen om niet opgebrand te raken.

Waar mensen vroeger nog wel eens vijf minuten niks deden, wordt nu de smartphone erbij gepakt: in de file, in de wachtrij voor de kassa, wachtend op een afspraak. Dat zorgt voor constante stroom aan prikkels waarbij er constant moet worden gemultitaskt, zoals e-mails lezen bij het ontbijt en podcasts luisteren tijdens het hardlopen.

Mensen met een burn-out klagen over werkdruk, maar gunnen zichzelf vaak ook in hun privéleven geen rust. Als je aan het einde van een werkdag moe bent, waarom ga je dan nog naar een feestje of sporten? Waarom blijf je niet gewoon thuis lekker op de bank hangen?

Wat kunnen werknemers dan zelf doen? Rust, reinheid, regelmaat. Eet drie keer per dag, ga op tijd naar bed, drink niet te veel alcohol en zet een rem op je sociale leven.

Lees hier het hele artikel

Lees meer

Medifast Zakelijk wordt WerkFijn

Op een goed bezochte relatiemiddag afgelopen donderdag is bekend gemaakt dat Medifast Zakelijk een nieuwe naam krijgt. Vanaf nu gaan we verder als WerkFijn. Deze naam geeft veel beter uiting aan het succesvolle concept dat gericht is op preventie & duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Medifast is ooit begonnen vanuit het ziekenhuis, vanuit de medische hoek. Maar dat ligt inmiddels ver achter ons, we houden ons nu alleen nog maar bezig met gezondheid, met preventie en inzetbaarheid van medewerkers.

WerkFijn is dus onze nieuwe naam. Want met plezier in je werk en frisse energie begint ten slotte alles. Dan zit je lekker in je vel en kun je de hele wereld aan.Dat geldt voor werkgevers én voor werknemers. En het geldt ook voor ons, want wij vinden het fijn om voor onze klanten te werken en dat doen we elke dag met veel plezier. En dat blijven we gewoon doen. Onze klanten mogen rekenen op dezelfde plezierige én professionele ondersteuning die ze van ons gewend zijn.

Hetzelfde bedrijf met dezelfde mensen en dezelfde passie, maar met een nieuwe naam:

 

 

Meer weten?

Wilt u meer weten? Kijk dan op  www.werkfijn.nl  stuur een mail naar info@werkfijn.nl of bel ons even op: 0523-208175.

 

Lees meer

ESF Duurzame Inzetbaarheid 2019

De EU en de Nederlandse overheid willen mensen langer gezond aan het werk houden en de arbeidsproductiviteit van de werkenden vergroten. Daarom is de subsidieregeling ESF Duurzame Inzetbaarheid (onderdeel van het Europees Sociaal Fonds) in het leven geroepen, waarmee werkgevers subsidie kunnen ontvangen voor activiteiten die bijdragen aan deze doelstelling. Zowel bedrijven als (overheids)instellingen kunnen subsidie ontvangen voor de inhuurkosten van een extern adviseur. Voor het jaar 2019 is er slechts één aanvraagtijdvak gepubliceerd. Van 8 april t/m 12 april is het mogelijk om subsidie aan te vragen.

Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met ons op info@WerkFijn.nl of telefonisch op 0523 208175.

 

 

Lees meer

Assertiviteitstraining

Assertiviteit – Waar ligt voor jou jouw grens?

 

 

Op dit moment wordt de training individueel aangeboden.

Doel van de training:

  • Herkennen van gedragspatronen
  • Het erkennen van eigen behoeften om goed te kunnen functioneren
  • Het durven grenzen stellen

In de training is aandacht voor:

  • Omgaan met eigen emoties en die van de ander
  • Zelfwaardering
  • Omgaan met onzekerheid en angsten
  • Wat voelt als een plicht en wat als een verplichting
  • Wat zijn rationele en irrationele gedachten
  • Assertiviteit versus agressiviteit en subassertiviteit
  • Manieren om vast te houden aan je eigen grenzen

In de gesprekken wordt gewerkt aan herkenning van de ingesleten gedragspatronen, het erkennen van eigen behoeften en het durven stellen van grenzen. Interventies: gesprekstechnieken, confrontaties, opdrachten/oefenen en reflecties.

Lees meer

Griepprik

Deze week weer druk aan het vaccineren bij diverse klanten. De grieppik is de beste bescherming tegen griep. Je beschermt met de griepprik ook anderen. En je krijgt geen griep van de griepprik.

Lees op de site van het RIVM een uitgebreid artikel over griep en de griepprik.

 

 

Lees meer

10 tips voor een goede werkhouding

In Nederland zitten we op een doordeweekse dag gemiddeld 10,1 uur. Hoe voorkom je dan fysieke klachten? 10 tips voor een goede werkhouding:

  1. Wissel houdingen zoveel mogelijk af
  2. Voorkom extreme houdingen
  3. Zorg voor een ontspannen werkhouding
  4. Houd de rug recht
  5. Voorkom onnodig bukken
  6. Draai zo min mogelijk met de rug
  7. Doe regelmatig spier- en schouderoefeningen
  8. Veel korte pauzes is effectiever dan enkele lange
  9. Probeer zware werktaken af te wisselen met lichtere taken
  10. Specifieke tips voor bepaalde werkzaamheden staan in de afzonderlijke dossiers waar hieronder naar wordt verwezen

Lees hier het hele artikel.

Lees meer

Training Verzuimmanagement

Met de Wet Verbetering Poortwachter en de Wet WIA bent u als werkgever verantwoordelijk voor adequate re-integratie van uw medewerkers. De rol van leidinggevenden is daarbij vaak essentieel.

In onze training Verzuimmanagement geven wij u (als HR-adviseur of leidinggevende) talrijke tools om daarmee het verzuim te reduceren en te voorkomen.

Onderdelen die aan de orde komen zijn:

–              Belangrijkste aspecten van wet- en regelgeving

–              Inzicht in kosten van verzuim

–              Rol van betrokkenen bij verzuim

–              Herkennen van dreigend verzuim

–              Rol en invloed van leidinggevende

Een belangrijk onderdeel van de training is het praktisch oefenen van het voeren van diverse verzuimgesprekken.

De training kan ook als incompany-training worden verzorgd (op uw locatie met minimaal 6 deelnemers)

Datum: 11 oktober 2018  Tijd: 09.00 – 13.00 uur Plaats: WerkFijn, JC Kellerlaan 8a Hardenberg  Kosten: € 195,00 per persoon.

De workshop staat onder leiding van Richard Ormel, inzetbaarheidscoach.

Heeft u interesse in deze training?  Meld u dan aan via info@WerkFijn.nl of telefonisch op telefoonnummer 0523 208175

Lees meer