WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Mogelijk verplicht investeren in leefstijlpreventie

Met leefstijlbevordering en preventie kun je welvaartsziektes als obesitas voorkomen, mensen voelen zich erdoor gelukkiger en de zorg wordt er door betaalbaarder. De cultuur is nu te veel dat zorgvolumes worden gefinancierd en preventie nauwelijks. Obesitas en hart- en vaatziekten staan in de top vier van meest voorkomende ziektes. De zorgvraag is gigantisch, wat de collectieve zorgkosten omhoog stuwt. Voor een deel zijn die chronische ziekten te wijten aan ongezond eten en onvoldoende beweging. Een slechte leefstijl dus. Zorgverzekeraars zouden niet alleen preventieprogramma’s moeten aanbieden aan mensen die al chronisch ziek zijn. Maar juist Preventie eerder beginnen, waardoor we ervoor zorgen dat mensen niet ziek worden.

Lees het hele artikel in de Stentor.

Lees meer

Werkgeluk, het is o zo belangrijk

Leidinggevenden kunnen het werkgeluk van mensen maken of breken. Dat is wel duidelijk na meer dan driehonderd pagina’s met visies van meer dan twintig deskundigen in het ‘Handboek Werkgeluk’. De managers zijn degenen die moeten toezien op die paar basisbehoeftes van het personeel: autonomie, verbinding en welzijn.

Uit onderzoeken blijkt dat bijna de helft van werkend Nederland een gebrek aan autonomie ervaart. Daar moet verandering in komen, menen de auteurs. Autonomie gaat over de vrijheid die personeelsleden krijgen en daarmee het gevoel dat ze als werknemer serieus worden genomen. Het is een erkenning van hun professionaliteit. Deels kunnen mensen dat afdwingen door bijvoorbeeld dingen die ze leuk vinden naar zich toe te trekken of erom te vragen. Maar het is ook fijn als de werkgever zijn mensen laat meedenken en meebepalen.  Geef dat vakmanschap de ruimte. Echt gelukkig worden we van tijd: een werksituatie waarin er genoeg tijd is voor de dingen die je wilt doen. Tijd maakt medewerkers ook creatiever.

Een andere bron van werkgeluk is algemeen welzijn: gezelligheid op de werkvloer. Het is helemaal fijn als er een paar collega’s zijn met wie je persoonlijke dingen kunt delen. En werk moet uitdagend zijn. Mensen willen kunnen groeien in hun vak, of zich persoonlijk ontwikkelen. De leidinggevende moet hierbij helpen of dat stimuleren. Dat gebeurt nog onvoldoende.

Om dit alles te bereiken is het van groot belang dat leidinggevenden met hun medewerkers praten. Managers of chefs moeten vragen wat de werknemers belangrijk vinden, wat hun drijfveren zijn en wat ze stom vinden. Daar moeten ze dan ook rekening mee houden. Dat kunnen kleine dingen zijn. Als een medewerker later wil beginnen dan zijn collega’s omdat hij eerst zijn kinderen naar school wil brengen, komt het het werkgeluk enorm ten goede als de afdelingschef daarmee instemt.

Als er een groot gevoel van werkgeluk is, leidt dat tot meer geluk. Dan is er een werksfeer waarin mensen hulp durven vragen, kritisch zijn en fouten mogen toegeven. Dat leidt weer tot betere prestaties. En: dan stijgt ook het werkgeluk van de werkgever.

 

Tips voor werknemers voor geluksgewoontes:

– Fijne werkmomenten opschrijven en/of met anderen delen.

– Dagelijks vijf aardige dingen doen voor collega’s.

– Elke avond drie dingen noteren waar je dankbaar voor bent/blij van werd.

– Oogcontact maken met iedereen die je binnen een straal van 3 meter op de werkvloer tegenkomt.

– Gebruikmaken van je sterke punten in je werk.

– Saaie en uitdagende taken afwisselen.

– Iedere week met minimaal twee nieuwe mensen op het werk een praatje maken.

– Maximaal twee keer per dag mails lezen en beantwoorden.

– Na het avondeten niet meer mailen, whatsappen enzovoort.

Lees meer

Kosten verzuim door beroepsziekten in vier jaar tijd verdubbeld naar 2,5 miljard euro

Werknemers die in 2018 een beroepsziekte opliepen, verzuimen gemiddeld 39 dagen méér dan werknemers die in dat jaar geen beroepsziekte opliepen. De kosten van dit extra verzuim worden geschat op 2,5 miljard euro. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2014, toen deze nog 1,2 miljard euro bedroegen. De verzuimkosten voor psychische beroepsziekten liepen op van 1 miljard euro in 2014 naar 2,1 miljard euro in 2018. Dit blijkt uit de Arbobalans 2020 van TNO die vandaag is gepubliceerd.  Beroepsziekten leiden tot gezondheidsverlies, ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en sterfte.

Ontstaan van van beroepsziekten gaat samen met ontevredenheid op het werk

De drie werkkenmerken die het meest samenhangen met alle beroepsziekten zijn: ontevredenheid met het werk, hoge taakeisen en herhalende bewegingen. Voor het verlagen van de kans op een beroepsziekte en de gevolgen daarvan lijkt aandacht voor deze factoren potentieel het meest effectief. Voor psychische beroepsziekten zou preventie zich moeten richten op ontevredenheid met het werk, een hoge moeilijkheidsgraad en conflicten met leidinggevende of werkgever. Voor beroepsziekten aan het bewegingsapparaat zijn dat de werkkenmerken herhalende bewegingen, ongemakkelijke werkhoudingen en hoge taakeisen.

Een PMO met vragenlijst duurzaam inzetbaar is  een belangrijk hulpmiddel voor een organisatie. Bovenstaande aspecten komen hierin aan bod en zowel bij de werkgever als werknemer wordt bewustwording gecreëerd  om met de uitkomsten aan de slag te gaan en er op deze manier voor te zorgen dat verzuim door beroepsziekten daalt.

Vragenlijst duurzaam inzetbaar

Een digitale module met de volgende onderwerpen:

  • Algemeen ( voeding, beweging, alcohol, roken, gezondheid)
  • Arbeidsomstandigheden (werkruimte)
  • Werk (werkdruk, taken, emotionele belasting, functie)
  • Onderneming (relatie leidinggevende, samenwerken afdelingen, innovatie, kwaliteit)
  • Energie (plezier, energie, herstel na werk)
  • Fysieke arbeid
  • Beleid (arbeidsvoorwaarden, toekomstzekerheid, leer- en loopbaanmogelijkheden)

 

Lees meer

Hoe houd je contact met collega’s als thuiswerken de norm is

Mensen echt live ontmoeten is iets dat velen van ons enorm missen. Een wandeling met één collega kan wel, want dat is echt goed mogelijk op 1,5 meter afstand. En het geeft je ook nog eens een prima uitgangspositie voor een mooi gesprek.

De hele dag zittend je werk doen, dat zal voor veel thuiswerkers nu gelden, is ongezond. Daar is zo’n beetje iedereen het nu wel over eens. Wandelen tussendoor is alleen om die reden al aan te bevelen. Overigens zegt 60 procent door corona meer te zijn gaan wandelen. De kans is dus heel groot dat je collega een wandelafspraak een goed idee vindt.

Gebruik je wandeling wel om echt in gesprek te gaan. Houd het niet bij koetjes en kalfjes maar praat over en vraag naar lastige dingen. Bespreek eerlijk waar je nu in coronatijd tegen aanloopt, zowel in je werk als in je privéleven. Juist het delen van moeilijke dingen maakt dat je je verbonden voelt met de ander

Lees meer

Vertrouwenspersoon

Minder dan 50% van de bedrijven beschikt over een vertrouwenspersoon. Terwijl iedereen recht behoort te hebben op iemand die hem of haar opvangt bij pesten,discriminatie, (seksuele) intimidatie en integriteitsschendingen.
De arbowet verplicht werkgevers om medewerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Dit zijn de factoren in de werksituatie die werkstress kunnen veroorzaken. Hierbij valt te denken aan: (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en discriminatie.
Van het langdurig ziekteverzuim wordt het grootste deel (35%) veroorzaakt door psychische klachten. Dit is onder meer te wijten aan het feit dat medewerkers met hun klachten over ongewenst gedrag niet bij een onafhankelijk persoon binnen het bedrijf terecht kunnen.
Er ligt een wetsvoorstel in de Tweede Kamer over de verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon in bedrijven. De verplichting tot het benoemen van een vertrouwenspersoon waarborgt een veilige werkomgeving en in het bijzonder het voorkomen van ongewenste omgangsvormen.
De vertrouwenspersoon van WerkFijn biedt hulp op maat: opvang, ondersteuning, begeleiding of advies. Vaak is het verhaal doen, stoom afblazen, sparren of gedachten ordenen al voldoende.

Lees meer

Thuiswerken

Van elke tien mensen die nu thuiswerkt, willen 7 dat ook na de coronacrisis blijven doen. Het is dus belangrijk dat werkgevers een thuiswerkbeleid ontwikkelen. Bijna de helft van de organisaties (48%) heeft geen beleid voor thuiswerken. In een thuiswerkbeleid is meestal vastgelegd wie mag thuiswerken, wanneer en hoe lang en wie wat betaalt en onderhoudt.
4 op elke 10 thuiswerkers heeft nu meer fysieke klachten en 44 procent beschikt niet over een arbo-verantwoorde werkplek, blijkt uit het CNV-onderzoek. Veel thuiswerkplekken zijn nu provisorisch ingericht met de laptop op de keukentafel, een slechte bureaustoel, geen goede werkhouding en muisarmen.


Volgens onderzoekers van TU Delft en TU Eindhoven zijn de gezondheidsklachten van thuiswerkers niet alleen fysiek. Bijna een kwart (24%) van de mensen die verplicht thuiswerken ervaart een zwaardere werkdruk en heeft het gevoel nooit vrij te zijn. Van de mensen die door de coronacrisis minder werk hebben, voelt bijna een derde (27%) zich niet nuttig. Maar deze onderzoekers hebben ook geconstateerd dat ruim driekwart (78%) van de thuiswerkers enthousiast blijft over deze werkvorm.
Indien er veel thuis wordt gewerkt in organisatie, kan dit invloed hebben op het verzuim. Wanneer mensen langdurig werken in een verkeerde houding of op een zeer onrustige werkplek is er een risico op fysieke of mentale problemen, variërend van verminderde concentratie tot pijn. Wees dit voor, door ervoor te zorgen dat ook thuis de ergonomische omstandigheden op orde zijn. Hierdoor verklein je de kans dat de medewerker thuis werk gerelateerde klachten oploopt. Onze ergonomisch adviseur kan een controle doen van de thuiswerkplek om vast te stellen wat er wél of niet op orde is en tegelijkertijd krijgt de medewerker gericht advies waarmee fysieke klachten voorkomen kunnen worden. Dat betaalt zich altijd terug en als werkgever voldoe je aan je zorgplicht.

Lees meer

Van een traditionele naar een moderne organisatie

Van reactief naar proactief

Veruit de meeste organisaties hechten veel belang aan een goed verzuimbeleid. Vaak hebben ze het idee dat ze er heel actief mee bezig zijn en er alles aan doen om verzuim te voorkomen.

Uit onderzoek onder HR-professionals blijkt dat minder dan een derde van de organisaties proactief beleid voert om te hoge werkdruk en stress te voorkomen. En dat slechts één op de vijf leidinggevenden in staat is om dreigend langdurig verzuim tijdig te herkennen.

Een goede relatie tussen de leidinggevende en de medewerker voorkomt veel klachten. Een goede relatie tussen de leidinggevende en de medewerker blijkt van grote invloed te zijn op het voorkomen van deze klachten. Een goede relatie zorgt voor een veilig werkklimaat waarin werknemers niet bang zijn met hun leidinggevende te praten over zaken als te hoge werkdruk, pesten en gezondheidsklachten. Dit niet bespreekbaar maken, leidt vaak tot stress, ziekmelden en burn out.

Ga het gesprek met elkaar aan

Ga met elkaar in gesprek. Versnel dit door je als leidinggevende kwetsbaar op te stellen. Vertel persoonlijke dingen over jezelf. Laat af en toe merken dat je iets niet weet, of ergens over twijfelt. Want alleen dan kun je verwachten dat de ander ook open en kwetsbaar durft te zijn.

Door objectief ervaringen te delen over de onderlinge interactie leren leidinggevenden en medewerkers hoe ze elkaar beter kunnen begrijpen. Zo worden lastige zaken makkelijker bespreekbaar, en de cultuur veiliger. En dat zijn de basisvoorwaarden voor een lager ziekteverzuim, gemotiveerdere werknemers, minder kosten en meer rendement!

WerkFijn helpt bedrijven graag om hiermee aan de slag te gaan.

Lees meer

Afwijkende openingstijden

De feestdagen staan voor de deur, daarom hebben wij afwijkende openingstijden. Op 24, 28, 29 en 30 december zijn wij ‘s middags gesloten en op 31 december zijn wij de hele dag gesloten. Vanaf maandag 04 januari 2021 staan wij weer volledig voor u klaar. Wij wensen u fijne dagen toe en een gezond en gelukkig 2021!

Lees meer

Het is mogelijk om bij WerkFijn nog een griepprik te halen.

Onderzoekers van het Radboudumc hebben aangetoond dat een griepvaccinatie de immuunreactie tegen het nieuwe SARS-CoV-2 coronavirus versterkt. Dit kan mogelijk leiden tot een betere bescherming tegen een COVID-19-infectie. Ze laten zien dat ziekenhuispersoneel dat in de winter 2019-2020 een griepprik kreeg minder vaak geïnfecteerd bleek met het coronavirus. Lees hier het hele artikel.

Wat zijn de voordelen van een griepprik?

  • De griepprik is de beste bescherming tegen griep en de ernstige gevolgen daarvan.
  • De griepprik verkleint de kans dat u griep krijgt.
  • Als u na een griepprik toch griep krijgt, bent u er meestal minder ziek van.
  • De kans dat u een bijkomende ziekte krijgt, zoals een longontsteking, is kleiner. Er is minder kans op complicaties.
  • Heeft u een bepaalde medische aandoening? Bijvoorbeeld diabetes, astma of een hartziekte? Dan kan uw ziekte erger worden door griep. De griepprik maakt de kans daarop kleiner.
  • De kans om te overlijden door (de gevolgen van) griep is kleiner.
  • De griepprik geeft weinig bijwerkingen en is een veilig vaccin.
  • Met de griepprik beschermt u ook anderen in uw omgeving.

Op de website van het RIVM vindt u uitgebreide informatie hierover.

U kunt ons mailen op info@werkfijn.nl of bellen op 0523 208175 om een afspraak voor een griepprik te maken.

 

Lees meer

Tips om comfortabel en productief thuis te werken

  1. Creëer regelmaat en structuur
  2. Maak afspraken met je gezin en huisgenoten
  3. Begin en eindig de dag op een vaste tijd
  4. Zorg voor een eigen werkplek
  5. Zorg dat je werkplek ergonomisch goed is ingericht
  6. Zorg dat je bij alle documenten kan
  7. Vermijd afleiding
  8. Maak een dagplanning: begin met de grotere klussen
  9. Houd werk en privé gescheiden
  10. Zorg voor voldoende beweging, maak bijv. een lunchwandeling
  11. Neem voldoende herstelmomenten: neem elk uur 5 minuten pauze
  12. Houd aandacht voor je mentale gezondheid
  13. Houd contact met collega’s en leidinggevende
Lees meer